Cozonac cu stafide si rahat



  
   Hristos a Inviat!!

    Acesta este cozonacul facut pentru Paste. Hotarasem sa nu mai fac anul acesta, dar dupa ce am framantat aluatul pentru pasca si mi-a placut sa framant, am zis: de ce sa nu incerc sa fac si cozonac?! 
 Trebuie sa specific ca acesta este primul cozonac facut de mine, fara ajutorul masinii de paine. Adica l-am framantat cu manutele mele si am fost foarte incantata, nu e deloc greu. Dupa ce am oprit focul am stat ca pe jar, nu stiam daca o sa fie pufos asa cum as fi vrut eu. 
    L-am taiat cu mari emotii dupa cateva ore cand era complet racit si am fost foarte fericita ca a iesit atat de pufos. 
E cel mai bun cozonac mancat vreodata :)

 Am folosit oua de tara, asa ca si culoarea este pe masura :) Mama a fost mandra de mine si mi-a cerut reteta :)

Ingrediente:
3 galbenusuri
150 g zahar
90 g unt
150 ml lapte
500 g faina
7 g drojdie uscata
coaja rasa de lamaie
esenta de vanilie/rom
200 g stafide
200 g rahat
2linguri cacao(optional)

Mod de preparare:

  In primul rand toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei. Intr-un vas incapator se pune faina cernuta, cu un praf de sare si deojdia uscata si se amesteca.

   Untul, laptele si zaharul se pun intr-o cratita si se pun pe foc mic pana se topeste untul si se lasa deoparte sa se racoreasca putin. Cand amestecul este caldut se amesteca cu galbenusurile. 

  In faina se face o adancitura si se pune amestecul lichid. Se adauga coaja rasa de lamaie si estenta. Cu un tel sau o lingura de lemn se amesteca usor cat se poate, apoi se framanta cu mainile pana se incorporeaza toata faina. Aluatul se pune pe o masa de lemn si se framanta 10 minute (fara faina) pana obtinem un aluat neted si elastic.

   Aluatul se pune intr-un vas incapator, se presara putina faina si se inveleste intr-un prosop de bucatarie si se pune intr-un loc calduros, fara curenti de aer, timp de o ora sau pana isi dubleaza volumul.
   Aluatul dospit se rastoarna pe masa de lucru si se imparte in doua bucati egale. Fiecare bucata se intinde intr-un dreptunghi, se presara cacao, rahat taiat bucati si stafidele hidratate.

  Se ruleaza cat mai strans, apoi se impletesc cele doua rulouri.

  O tava pentru cozonac se tapeteaza cu hartie de copt sau se unge cu unt si se tapeteaza cu faina si se aseaza impletitura. Se lasasa se odihneasca 15-20 minute intr-un loc calduros, apoi se unge cu galbenus si se presara zahar tos.

  Tava se introduce in cuptorul preincalzit pentru 55-70 minute. In primele 10 minute temperatura trebuie sa fie maxima (180 grade C), apoi se micsoreaza si se lasa cozonacul pana trece testul scobitorii (bagati o scobitoare in mijloc si daca iese uscata cozonacul este gata). Se opreste focul si se lasa sa se raceasca in cuptor. Cozonacul se taie dupa racire completa!